שימוש בשעות הפנאי כמרכיב מרכזי בשירות שיקום קהילתי מספק את ההזדמנות לשפר את שיתוף הלקוחות ולפתח יכולות תפקודיות. פנאי יכול לעזור לאנשים לנהל את מצבם הכרוני ולשפר את איכות החיים. עיסוקים פנאי עשויים להיות גם כלים שימושיים בהשגת מטרות פסיכוסוציאליות, כמו תחושת תכלית והערכה עצמית.

תוכניות לשילוב פנאי הוכחו כיעילות בשיפור ההערכה העצמית ושיפור איכות החיים. לעתים קרובות הם מהווים מרכיב של שירותי שיקום קהילתיים, וכוללים חינוך והפעלות מעשיות. עם זאת, יישום תוכנית פנאי מעוצבת היטב לשילוב מחדש אינו נוהג נפוץ בשירותי השיקום של הקהילה האוסטרלית. מספר גורמים עשויים לתרום למחסור בשירותים אלה במדינה.

יש לפנות לטריומווירט של פנאי, חינוך ושירותי בריאות כדי ליצור שירות פנאי ושיקום חברתי מוצלח. כדי להעביר את השלישייה המוזכרת לעיל, על העוסקים בשיקום להבין כיצד לחנך לקוחות על פנאי ועל יתרונותיו, לבנות שותפויות רב-סקטוריאליות, ולתכנן דרכים לתמוך ביחידים להפוך למשכילים יותר. בנוסף, הם צריכים להתמקד בטיפוח פתרון בעיות שיתופי, בניית מיומנויות ניווט מטופלים,

המרכיב החשוב ביותר בטריומווירט הוא גישה לסוגים הנכונים של הזדמנויות פנאי. אלה יכולים לכלול פעילויות פנאי לא רשמיות, כמו מרכזי קשישים או קבוצות מבוססות אמונה. הזדמנויות פנאי לא ־ פורמליות עשויות להיות נגישות יותר משירותי בריאות רשמיים, ועשויות לספק סיכוי טוב יותר להגיע לרמת פנאי מספקת.

צורות השיקום הרשמיות, הצורכות יותר זמן ויותר יקרות כוללות פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. שירותים אלה עשויים להיות זמינים רק למשך זמן מוגבל, ובדרך כלל מקפידים על קבוצת אבחון מעורבת. מסיבות אלה, תוכניות התערבות פנאי צריכות להיות גם חלק מחוויית השיקום של ABI.

מחקר הבוחן את היתרונות היחסיים של תוכנית פנאי ושילוב חברתי נערך בשירות שיקום קהילתי. התוכנית הוערכה בשל השפעתה על אמצעים מדווחים עצמיים של פנאי, עלויות יישום התוכנית ודבקות בתוצאותיה המיועדות. התוצאות מצביעות על כך שתוכנית קבוצתית מעוצבת היטב יכולה להיות השקעה כדאית עבור שירותי שיקום של הקהילה האוסטרלית.

המחקר זיהה גם את המרכיבים העיקריים של תוכנית פנאי והשתלבות חברתית, וזיהה מספר חסמים אפשריים ליישום יוזמה זו. באופן ספציפי, למשתתפים היו דרגות שונות של תפיסה חזותית, ניידות ופגיעה בשפה. התוכנית הקבוצתית הזאת התייחסה למחסומים האלה בצורה הוליסטית. המשתתפים זיהו את מטרותיהם לשילוב פנאי וקהילתי, ולאחר מכן תכננו תוכניות פעולה להשגת מטרות אלה. בנוסף, כל המשתתפים הרגישו שהם קיבלו תמיכה מספקת מהצוות.

על אף שהמחקר לא מדד את עלויות הטריומווירט, יש צורך בניסוי גדול יותר כדי לקבוע האם יוזמת פנאי ושילוב חברתי משפרת את תוצאות המטופלים ו/או עלויות. עם זאת, המחקר מצא כי תוכנית קבוצתית הכוללת מטפל יחיד ושני לקוחות היא אפשרות מעשית עבור שירותי שיקום קהילתיים רבים.

פרטים נוספים בלינק המצורף: https://allgood.org.il/